February 28, 2010

Cont Breast Feeding Sana Sini

Okay,aku pun dah lupa apa yang aku dah celotehkan dalam previous blog aku...nngggeee...:-))

Tapi still remember the topic on breastfeeding...yup,aku baru je berjinak2 ngan BF ni...but I feel makin banyak yang aku belajar setelah 5 bulan menyusukan sendiri anakku...dulu ada gak masanya stok aku merudum...anak pulak masa tu kuat sangat menyusu..masa tu dalam umur anak aku 4 bulan kot...huuuu...sedey teramat coz terpaksa gak bagi anak susu Enfalac...tapi itu pun aku bagi sekali sehari je...punyalah rasa x best bila bagi anak susu formula,rasa kesian kat anak sbb aku x dapat bagi yang TERBAIK untuk dia...as a mother I want to give the very best for my child...and it is his right to get the best from me..even it is in the sunnah(erk..yeke??ni kena check balik..hee...)

Who is the most person encouraging me to BF my own child??
1. My husband(Mohamad Redzuan)
2. My gynea (Dr  Shahabahiah)
3. My team leader (Kak Shikeen)
4. Susuibu.com
5. Majalah Pa & Ma

Suamiku mmg sangat2 menggalakkan aku tuk BF kan anak kami...he is very2 supportive akan niat aku ni...aku pun x malu nak citer kat dia tentang niat aku tu..even he's the one yang sibuk pilihkan breastpump yang terbaik untuk aku..and dia jugaklah yang selalu remindkan aku tuk beli breast pump masa di trimester terakhir aku...he was my sponsor to buy the bottle,the spectra 3 pump and other gadget for me to BF our child...siap ngan poncho sekali and x lupa nursing bra..waaa...lihatlah..how supportive my husband are...i did share with him all the details on the BF...what's are the pro and con on BF...selain tu,aku tunjukkan dia jugak majalah Pa & Ma yang tentang BF tu...hehehe...setelah 3 bulan anak aku lahir,aku minta Spectra 7 plak dari suamiku..and Alhamdulillah,he give the green light for me to buy the pump...Thanks sayang for your understanding and support for me and Rizqullah...

Selain dari suamiku,Dr Gyneaku jugak memainkan peranan yang penting dalam aku membuat keputusan ni...hehehe...she the one yang jualkan and perkenalkan aku buku "Panduan penyusuan Ibu bagi Ibu berkerjaya"...it's very cheap..hanya RM10 je..and it have all the knowledge for BF in there...dari camne nak lekapkan mulut anak,penjagaan susu,kebaikkan susu ibu,waktu sesuai untuk pump dan banyak lagi...banyak ilmu tentang susu ibu yang aku dapat dari buku tersebut dan selain dari itu...Dr Shahbahiah jugaklah yang bagi aku semangat masa dalam labour room tuk aku teruskan niat aku...dia cakap dun worry,badan kita akan tau samaada susu itu cukup untuk anak kita atau x...coz aku dulu cam takut x cukup susu tuk anak aku...

3rd one is PL aku...kak shikeen...heee...selamberzzz giler je aku letak nama dia kan sini..sowy ek kak shikeen,tapi kak shikeen role model saya tuk teruskan BF tuk anak saya...serius suka tgk dia gigih pump susu tuk anak kat opis walaupun masih sibuk dengan keje2 yang x penah putus...mmg dia buat aku terfikir...klu dia leh buat,kenapa aku x leh..semuanya kerna niat kita...klu niat kita nak susukan anak..means teros sikap rajin tu akan datang dan ini yang aku lihat pada kak shikeen..sesibuk mana pun dia..she will make sure dia pump dulu...cayalah kak shikeen..(ini bukan nak bodek ek...tapi u are my role model,maklumlah keje dalam team yang penuh pancaroba ni...huhuhuhu)


4th place...forum susuibu...yang mana aku pun dah join forum tu..dulu jadi silent reader je...sekarang ni dah rajin sikit nak berforum..hehehe...kat sini pun aku dapat banyak informasi tentang tips dan panduan dalam penyusuan ibu ni...pendek kata...apa yang aku cari aku leh jumpa dalam forum ni..


5th place are....Majalah Pa & Ma keluaran bulan August 2009...tentang susu ibu tu..perghh,ini jugak membuka mata aku tentang penyusuan ibu...yup,really open my eyes and naikkkan lagi semangat aku dalam merealisasikan niat aku tu...


My challenges during my BF/first time BF?
1. Masa first time tu..mmg tersangatlah janggal..coz it's first time kan...rasa cam malu pun ada...hehehe...
2. Selalu rasa cam x cukup susu...huuu..this is not supposed to happened..
3. Mama selalu suh bagi FM je kat anak and told me anak x cukup susu...
4. Low supply...aduhai..ini mmg sangat2 menyusahkan aku...risau giler dan terpaksa gak bagi anak minum FM(formula milk),masa tu anak aku berumur 4 bulan..huaaaa...kenapalah jadi camtu aritu...
5. People selalu cakap klu susu dah kering nanti,kesian anak x de susu lagi..aduhai,rezeki Allah yang bagi...aku bertawakal sambil berusaha tuk make sure susu cukup untuk Rizqullah


What did I do if my supply is very low?
1. Makan lobak putih,pegaga,halba,minum milo,makan oat dan lain2
2. Tuam B ngan tunku..try to do it twice a day
3. Urut B and minta hubby urut kat belakang..dalam buku panduan ada...
4. Rehat banyak2 dan hilangkan stressss..
5. Fikirkan anakku...
6. Buat powerpumping and hyperstimulation...
7. Drink a lot of water...


What type of pump did I use to pump milk?
1. Firstly dulu pakai spectra 3 je...sekarang pump tu ada gak lagi...tapi dah jarang pakai..nak let go sayang plak..coz berguna bila emergency
2. Now pakai spectra 7,which aku rasa lebih selesa pakai pump ni and can stimulate pengeluran susu gak...maklumlah,this one is hospital standard...

Aduhai..x abis lagi ni nak update dan bercerita pasal BF ni...tapi mata dah tersangatlah mengantuknya...esok jelah ek aku sambung lagi..tapi sebelum menutup blog ni...just to share my son milestone dari kelahiran dia...We the proud parents...introducing again..Mohamad Rizqullah,permata hati Mama dan ayah...



Permata hatiku...Mohamad Rizqullah

Sejak kelahiranmu sayangku...mama terus berusaha untuk berikan yang terbaik hanya untukmu..terasa senang hati ini bila lihat dikau tersenyum puas setiap kali selepas menyusu..terasa satu kepuasan dalam diri mama bila lihat dikau gembira anakku...ketika lahir beratmu hanyalah 2,5 kg sahaja..sekarang setelah 5 bulan...dikau membesar menjadi sihat...
Terkini...anakku 5 bulan dengan berat 8 kg...


Rizqullah - 5 months,weight 8 kg
(susut sikit coz demam last week,patut 8.3 kg)

Seronok hati mama melihat Rizqullah membesar bagai juara...melihat Rizqullah tersenyum riang dan tertawa..bak kata Dr Hoe,cukup makan cukup minum dan cukup kasih sayang...dan klu boleh bagi dia sebanyak mungkin susu ibu dan selama yang boleh...Yeezzzzaa tuan Dr,akan I pastikan he'll get the best only...
Okaylah..dah x larat dah ni nak mumbling dalam blog ni...will update lagi dalam ni..next is bout my mini family..

Till next blog...jaga diri dan peribadi,have a nice day ahead and chaiyoookk!!!

0 comments:

 
Real Time Web Analytics