August 7, 2011

Nak bagi ke tidak kalau camni......

Salam Ramadhan buat semua...

Hari ni dah masuk hari ke 7 umat Islam berpuasa...
Alhamdulillah,dah seminggu rupanya kita semua menjalani Ibadah puasa...
Syukur ke hadrat Ilahi masih diberi kesempatan ini...
Syukur masih bernyawa untuk meraikan bulan yang mulia ini...

Dan dibulan Ramadhan ini...dah tentu ramai antara kita yang tak teragak-agak untuk bersedekah pada mereka yang kurang berkemampuan...
Maklumlah amal ibadat di bulan Ramadhan ini berlipat kali gandanya pahala yang diterima...

Tapi kan...

Kalau jadi camnilah kannnn...--> KLIK SINI...

**Dah baca???**


What do you think after reading the article???
Rasa-rasa anda nak bersedekah tak lagi???
Nak bagi ke tidak???

Jangan terkejut kalau mama Rizqullah mengaku yang mama dah lama x sedekah ngan orang2 yang camni...even yang letak tabung kata untuk pembinaan masjid pun mama lalu dan senyum je bila disapa oleh mereka...bukan apa,rasanya cam berbulan2 koooot tengok depa2 ni dok tempat sana...pelik gak kengkadang tu tengok dan dah tentu terdetik dalam hati...haikkk,takkanlah x cukup2 kot duit tabung tu lagi....hampir selang 2-3 hari mesti nampak muka dorang ni lagi tercongok kat hawker maybank tu...musykil,musykil..dan part paling best,bila tengok muka yang sama tu...ada di area KJ...tak ke lagi pelik bin ajaib...
Takkanlah x cukup2 kot tabung masjid tu kaaann...merata kutip sedekah kaannn...

Okay...dah berbalik pada intipati yang mama nak share...

Petang semalam rezeki mama dapat bertemu dan berbicara sendiri dengan En Mazidul Akmal Sidek...Last year pun ketika berada di bazar Ramadhan Kelana Jaya(ahaksss...kalau gi bazar kat KJ ni...asyik jumpa artis je memanjang,pemain bola sepak negara pun ada kat sini...syok gi Bazar KJ ni,dapat jumpa orang2 popular kat situ...),mama ada gak nampak dia...tapi x derlah berani nak tegur kaannn...maklumlah siapalah kita...tapi tahun ni mama berani nak tegur coz mama sokong usaha murni dia untuk menangani masalah pengemis ini...

Kalau mama tak nampak En Mazidul...terus terang terdetik dalam hati..."Ya Allah,kesiannya anak dan bapa ini..."..Nak tahu apa yang buat mama terdetik camtu...cuba lihat bawah ni...

**Gambar mama ambil dari blog En Mazidul**
**Dorang dua beranak ni lalu tepi kete mama dan berjalan agak laju,si anak hanya mengekori bapanya je...serius sangat kesian,lagi2 melihat keadaan si anak tu...haihhh,meruntun hati keibuan saya ketika itu...**

Kesiankan tengok dorang ni...si anak kelihatan cacat kaki dan tangan...manakala si ayah pula kelihatan tempang sebelah kakinya...serius,mama sangat kesian ngan mereka ketika itu...tapi,perasaan kesian itu tetiba bertukar menjadi amarah bila terlihat En Mazidul sedang mengekori mereka dengan camera di tangan...

Ooooo...patutlah jalan laju je dua beranak tu...rupanya kena kejar dengan En Mazidul,takut tembelang pecahlah tu...geram sangat2 sbb mereka ini mempermainkan budi perkerti dan sifat toleransi serta baik hati rakyat Malaysia dengan memperkotak-katikkan sikap insaniah kita dengan menipu begini sekali...mama siap tunjukkan arah anak beranak ni melarikan diri selepas menyedari mereka ni conman...gerammm sangat masa tu...En Mazidul siap citer kat mama tentang wanita yang bertudung jugak membawa anak yang jugak meminta sedekah di Bazar Ramadhan KJ...nak tahu cerita lanjut,sila KLIK SINI...

Tahniah mama ucapkan pada En Mazidul sbb berjaya membongkar perkara ini...saya cadangkan pihak berkuasa pun tolonglah ambil tindakan...dan pada rakyat Malaysia semua..lepas ni kalau nak menderma,biarlah pada saluran yang betul...apakata kita boikot mereka ni semua...tak rugi pun kita kalau x memberi barang 1 sen sekalipun pada org2 seperti mereka ini...entah2 mereka ni lebih kaya dan berada dari kita..wallahualam...

Apapun,berbuat baik itu berpada-pada dan berbuat jahat jangan sekali...pada suamiku yang baik hati...tolonglah jangan bagi lagi duit RM 1 pada mereka2 ini...RM 1 tu kalau dikalikan dengan 10...dah jadi RM 10,RM 10 tu kalau kita kalikan dengan 12 bulan...dah jadi RM120...kan lagi baik kita simpan buat masa depan anak kita dari bagi kat depa2 nih...tak pun,kalau nak sedekah sangat..kita sedekah pada saluran yang betul...

Okaylah,cukup dulu sharing info tuk kali ini...pesanan khidmat masyarakat ini ikhlas dari mama Rizqullah...

Till my next entry,salam sayang buat semua...

Selamat menjalani ibadah puasa....

4 comments:

Eena Arrina said...

terdetik nak sedekah tapi kadang2 hati kata tak payah la apa la. astagfirullah.. lepas ni kena kontrol hati dan tetapkn hati dan pendirian. :)

abah khalisha said...

abah kadang-kadang kecin juga tengok diorg ni mintak sedekah..kadang-kadang geram juga..bayangkanlah kalau sorang bg RM2, kalau 10 orang kasi dalam satu hari tu, tk ke duit diaorg kumpul tu dekat ribu-ribu sebulan..tul tak??

Mama Rizqullah said...

Eena,

Akak dulu pun lembut sangat hati bila tgk dorang ni...tapi bila dah tahu camni...terus patah semangat nak membantu...

Kita ikhlas membantu...tapi mereka permainkan kepercayaan kita plak...haihhh

Mama Rizqullah said...

abah khalisha,

Betul tu...silap hari bulan entah2 dorang ni da rumah bungalow sebijik kat kampung halaman dorang..hehehehe...

 
Real Time Web Analytics